Co zrobić, żeby wytwórnia odsłuchała wasz utwór?


revealed-recordings-mail-news

Setki, tysiące, a może nawet dziesiątki tysięcy – prawdopodobnie tyle nowych utworów powstaje każdego dnia. W czasach, gdy studiem może być nasza sypialnia, mamy praktycznie nieograniczone możliwości produkcji muzyki. W sieci dostępnych jest wiele kursów, które tłumaczą podstawy obsługi programów i wtyczek, dzięki czemu przy odrobinie chęci możemy zostać amatorskimi producentami.

Naturalnie, gdy uda nam się stworzyć dobrze brzmiący utwór, chcemy aby dotarł on do szerszej publiczności. W tym celu możemy go wrzucić na SoundCloud lub inny podobny serwis, skorzystać z fanapage na Facebooku i… czekać. Jedną z dostępnych opcji jest również wysłanie produkcji do jednego ze znanych labeli. Praktycznie każdy z nich ma specjalny adres e-mail (lub system), na który możemy podesłać nasze demo. Ale co zrobić, aby to właśnie nasza wiadomość została odczytana?

Kilku wskazówek udzielił Sebastien Lintz, który pracuje w Revealed Recordings, wytwórni należącej do Hardwella. Sebastien zajmuje się wyszukiwaniem młodych talentów, a tym samym odpowiada za odsłuch nadesłanych produkcji. Jeśli zajmujecie się produkcją muzyki i chcecie poznać kilka trików na zwiększenie szansy na odsłuch Waszego dema, to zapraszam do lektury.

1. Zadbaj o prosty odsłuch

Menadżerzy nie mają dużo czasu, jeśli znajdą jedną minutę na to, aby przesłuchać wasze demo, to upewnij się, że nie zajmie im to dłużej niż tę jedną minutę. Nie korzystaj z portali, jak Wetransfer/Send2space. Lepiej skorzystać z SoundCloud (z opcją pobrania!), tak aby menadżer mógł łatwo odsłuchać utwór, większość specjalistów potrzebuje 2-3 sekund na ocenę produkcji. Im więcej czasu muszą poświęcić na możliwość odsłuchu, tym mniejsza szansa, że to zrobią.

2. Nie wysyłaj pustych maili

Dlaczego menadżer miałby poświęcić jedną minutę swojego czasu, jeśli Ty nie poświęciłeś tej jednej minuty więcej na spersonalizowanie swojego maila? Zawsze adresuj e-mail do odbiorcy. Jeśli tego nie zrobisz, to będzie to wyglądało, jak masowy spam, a co za tym idzie, Twoja wiadomość zostanie od razu usunięta.

„Hej, to jest moje nowe demo”

„Sprawdź moje nowe demo”

Zamiast tego (spersonalizuj e-mail na kilka sposobów, tak aby odbiorca wiedział, że się postarałeś i poświęciłeś na to czas).

„Hej x!

Mam nadzieję, że u Ciebie wszystko w porządku!

Właśnie skończyłem mój nowy utwór. Myślę, że idealnie pasuje do X Recordings, dlatego nie wysłałem tego jeszcze do innych wytwórni. Możesz go przesłuchać tutaj:

Moje wcześniejsze produkcje są supportowane przez X,X,X,X i wydałem kilka z nich w X,X,X,X.

Dziękuję za poświęcony czas!

X”

3. Przypominaj o sobie!

Nawet jeśli uważasz, że menadżer nie otrzymał i nie przeczytał Twojej wiadomości (jeśli adres e-mail był poprawny), to tak naprawdę to zrobił! Czasami mogłeś wysłać maila w złym momencie (więcej o tym w punkcie 4), albo po prostu nie mieli czasu, żeby sprawdzić Twojego maila (i zapomnieli o nim).

Pamiętaj, aby ponownie wysłać swoje demo po 5-7 dniach. Większość menadżerów jest dosłownie zalewana wiadomościami (ponad 150 dziennie), więc daj im czas na odpowiedź. Drugi e-mail powinien wyglądać mniej więcej tak: „Hey X! Czy znalazłeś czas, żeby przesłuchać mój utwór? :)”. Niech to będzie krótki i prosty komunikat.

Trzeci e-mail powinien się kończyć „Jeśli nie podoba Ci się ten utwór, to ok. Tylko daj mi znać, żebym mógł go wysłać do innej wytwórni.”. Stworzy to pewien rodzaj presji, która zachęci menadżera do sprawdzenia Twojego utworu. Nie ma sensu wysyłać 4 maila. Spróbuj wysłać nowe demo, bądź wytrwały!

4. Wybierz dobry moment

To skuteczny trik, jeśli chcesz mieć pewność, że menadżer przeczyta Twoje maila. Sprawdź, gdzie mieszka dany menadżer, dzięki czemu będziesz mógł wysłać demo o odpowiedniej porze. Większość ludzi czyta maile rano. Zalecam wysłać demo między 10:15 a 11:00. Upewnij się, że uwzględniłeś różnicę w czasie. Na przykład, jeśli jesteś z Nowego Jorku, wyślij swoje demo o 4 rano (Twojego czasu), jeśli chcesz żeby ktoś w Amsterdamie odebrał go o 10 rano. Możesz skorzystać z dodatków i wtyczek, które wyślą to za Ciebie, więc nie musisz wstawać wcześnie rano.

WAŻNE: Nigdy nie wysyłaj swojego dema w weekendy, święta, wakacje, nowy rok itd.

5. Kontakty

Buduj stałą relację z menadżerem. Spotkaj się z nim na żywo, komentuj jego Tweety itd. Po jakimś czasie będzie Cię kojarzył, co zwiększy Twoje szanse na odsłuch dema. Pamiętaj, żeby nie przesadzić, nie prześladuj go.

Bonus

Jeśli masz taką możliwość, to poproś o wsparcie kogoś kto już miał kontakt z wytwórnią (artysta, menadżer, wydawca). Jeśli menadżer poznał tę osobę wcześniej i jej ufa, to prawdopodobnie sprawdzi Twoją wiadomość.

Oczywiście jest znacznie więcej metod na zwiększenie szansy sprawdzenia maila. Użyj Google, aby dowiedzieć się więcej.


Autor: Tomasz Bagiński

Share This Post On