Beatport podsumował 16 lat działalności. Sklep muzyczny w czasach streamingu?
Globalne doniesienia wskazują, że streaming zdominował przemysł muzyczny. Wygodna usługa, która daje dostęp do potężnej bazy utworów i pozwala na odsłuch na wielu urządzeniach, a na dodatek kosztuje kilka dolarów – to bezkonkurencyjny rywal. Właśnie dlatego szczególnie interesujące wydają się statystyki największego, internetowego sklepu z muzyką elektroniczną o nazwie Beatport. Jak w liczbach prezentuje się 16 lat istnienia sklepu?
16 lat Beatport na infografice
Beatport przygotował interesującą infografikę, którą przedstawia w liczbach 16 lat istnienia sklepu. Dowiedzieliśmy się z niej, m.in. które gatunki muzyczne generują największą sprzedaż, ile wytwórni jest w bazie sklepu, a także ile pieniędzy zostało wypłacone labelom.
- Sprzedaż utworów według gatunków
Jeśli chodzi o sprzedaż, zdecydowanie dominują utwory z nurtu Techno. Na drugim miejscu znalazł się Tech-House, który w latach 2016-2017 zaliczył spadek popularności. Trzecia pozycja, to House, który od 2017 roku zyskał na zainteresowaniu. Pozostałe, przedstawione gatunki, to Deep House oraz Drum & Bass, które utrzymuje ten sam poziom sprzedaży od połowy 2015 roku.

- Użytkownicy w skali świata
Beatport dumnie wskazuje, że Europa może poszczycić się największa liczbą DJ-ów zajmujących się muzyką elektroniczną. Przekłada się to na użytkowników serwisu, bo aż 53% z nich pochodzi ze Starego Kontynentu.

- Całkowita liczba pobrań i wypłaty środków
Od 2004 do 2012 roku Beatport osiągnął 100 milionów pobrań. Był to pierwszy kamień milowy w historii firmy. Do 2017 roku firma zaliczyła 200 milionów pobrań, a do 2019 roku liczba ta wzrosła do 259 milionów.
Serwis pochwalił się również kwotą, która do 2019 roku wypłacił niezależnym wytwórniom muzycznym. Wynosi ona 300 milionów dolarów i jak podkreśla Beatport, przez ostatnie trzy lata wzrosła pula wypłacanych środków.

- Liczba wytwórni i Beatport LINK
Na koniec zostawiłem liczbę niezależny wytwórni, które korzystają z usług Beatport. Okazuje się, że w samym 2019 roku do bazy dodano 7700 labeli, a łącznie zarejestrowanych jest 74 000 wytwórni.
W zeszłym roku Beatport uruchomił usługę “Beatport LINK”, która umożliwia korzystanie z ogromnej, muzycznej bazy serwisu i granie utworów bezpośrednio w programach DJ-skich. Następnie dodano możliwość tworzenia playlist, nad którymi czuwają m.in. artyści czy wytwórnie, takich list utworów powstało w sumie 420 tysięcy.

Beatport nadal dominuje na rynku
Dzięki wyrobionej przez lata marce oraz rosnącej popularności muzyki elektronicznej, Beatport nie może narzekać na wyniki. Wyraźnie widać, że sklep celuje w inny segment odbiorców. Ich celem są ludzie zawodowo zajmujący się graniem, jak np. DJ-e, a także fani undergroundowych brzmień. To nie przypadek, że to właśnie Techno generuje największą sprzedaż. Strzałem w dziesiątkę okazała się również usługa “Beatport LINK”, która zgrabnie łączy idee sklepu muzycznego, streamingu i grania na żywo.
“To był przełomowy rok dla Beatport. Wraz z uruchomieniem LINK i naszym dalszym sukcesem, jako największego na świecie sklepu z materiałami audio dla DJ-ów, Beatport wkracza w 2020 rok silniejszy niż kiedykolwiek.” – Robb McDaniels, CEO Beatport
Poniżej możecie zobaczyć całą infografikę Beatport, która zawiera omówione wyżej segmenty oraz przedstawioną w latach oś czasu.
Zobacz również:
- Streaming przejął rynek muzyczny. A co z vinylami?
- SoundCloud podnosi się z kolan. Rosnąca potęga streamingu muzyki?
