Do 2021 roku zapomnimy o kupowaniu muzyki

12 Sty 2016

streaming-music-news

Przemysł muzyczny jest potężnym tworem, który wydaje się być nie do ruszenia. Olbrzymie pieniądze i wpływowe marki stanowią podstawę tego biznesu. Świat się rozwija, a potencjalny klient stawia coraz większe wymagania. Kiedyś, aby posłuchać swoich ulubionych artystów, trzeba było pójść do sklepu i kupić płytę lub liczyć, że dany utwór usłyszymy w radiu. Później, za sprawą łatwego dostępu do Internetu, palmę pierwszeństwa przejęły sklepy internetowe. Nie wychodząc z domu możemy kupić muzykę i mieć ją od razu dostępną do odsłuchu. Beatport i iTunes, to najpopularniejsze tego typu serwisy, jednak na tym rozwój się nie zatrzymał.

Aktualnie, coraz większą popularność zdobywają platformy streamingowe. Mowa tu o m.in. Spotify, które posiada 75 milionów aktywnych użytkowników, w tym 15 milionów korzystających z opcji premium. Główna zaleta tego rozwiązania, to możliwość odsłuchu muzyki za darmo oraz łatwy dostęp do całej biblioteki, również na urządzeniach mobilnych. Wzrost zainteresowania tego typu usługą nie umknął uwadze największych wytwórni. Od jakiegoś czasu możemy słyszeć o kolejnych naciskach ze strony gigantów, którzy chcą mieć odpowiedni udział w zyskach ze streamingu. Najgłośniejsze sprawy dotyczyły SoundCloud i wcześniej wspomnianego Spotify.

Według Nielsen SoundScan, czyli systemu monitorowania sprzedaży muzyki w USA i Kanadzie, w ubiegłym roku sprzedaż muzyki spadła o 12,5%, a w ciągu ostatnich dwóch lat o 23,4%. Do 2021 roku model sprzedaży muzyki po prostu zniknie lub będzie miał marginalne znaczenie. Najlepiej obrazuje to poniższy wykres.

nielsen-soundscan-1

Spadek sprzedaży nie oznacza mniejszego zainteresowania muzyką, a wręcz przeciwnie. W siłę rosną platformy streamingowe, których model działania okazał się tym czego oczekują słuchacze. Gigantyczny wzrost zainteresowania tego typu usługą w 2015 roku, tylko potwierdza te słowa.

music-streams-1

O autorze

Avatar autora
Tomasz Bagiński administrator

Miłośnik muzyki elektronicznej, który dzieli się swoją pasją z innymi ludźmi. Pomysłodawca, założyciel oraz właściciel marki Essential Music.