Facebook usunął cover utworu. Pierwsze oznaki monetyzacji muzyki?
Pod koniec września informowałem Was o pierwszy doniesieniach odnośnie montyzacji muzyki przez Facebooka. Firma poszukiwała pracownika na stanowisko dyrektora ds. globalnego licencjonowania muzyki. Wygląda na to, że podjęte zostały kolejne działania, ponieważ Facebook usunął cover utworu. Jest to kolejny, po negocjacjach ze Spotify i SoundCloud przypadek, kiedy giganci muzyczni dyktują warunki i zaostrzają przepisy.
Całe zamieszania dotyczy coveru utworu “Cake by the Ocean”, który w oryginalne stworzył amerykański zespół DNCE. Wokalistka Sarah Hollins umieściła na Facebooku swój cover tego kawałka. Przez 8 miesięcy był on dostępny, aż do momentu, gdy kilka dni temu Universal Music zgłosiło roszczenie. Nagranie zostało usunięte, a autorka została poinformowana o tym za pośrednictwem prywatnej wiadomości.
Jest to dla mnie o tyle dziwne, że nawet YouTube dopuszcza covery utworów, a mało tego, swego czasu mocno je promował! Nie wiem w jaki sposób 500 wyświetleń coveru na Facebooku może zaszkodzić oryginalnemu wykonaniu, które aktualnie ma ponad 200 mln. odtworzeń. Myślę, że powinna nastać standaryzacja przepisów, bo w momencie, gdy Apple i Spotify akceptują nieoficjalne remixy, Facebook usuwa covery, a YouTube je promuje. Jak ma się w tym odnaleźć artysta?