Ile można zarobić na dużym festiwalu EDM?
Co roku jesteśmy świadkami największych festiwali EDM. Mam wrażenie, że każda kolejne edycja imprezy jest jeszcze większa i jeszcze bardziej złożona. Z pewnością ma na to wpływ wzrost zainteresowania elektroniczną muzyką, a co za tym idzie, łatwiej pozyskać sponsorów. Organizatorzy stają na głowie, aby dostarczyć gościom niezapomniane wrażenia i tym samym zapewnić sobie publikę na następny rok.
Jasne, że chodzi o pasję, zaangażowanie i kreatywność, ale żeby móc wcielić w życie wszystkie te pomysły, trzeba mieć na to budżet. Festiwale to nie są wydarzenia charytatywne, więc muszą przynosić adekwatne do pracy zyski. Ale o jakich konkretnie kwotach tutaj mówimy? Zanim przejdziecie do dalszej części artykułu, gdzie podane są stanowiska i zarobki, przeczytajcie słowa Rusta Lamba.
“Jeśli chcesz działać w biznesie związanym z festiwalami, to wyjdź na swój ogródek. Weź milion dolarów, spal je i zobacz jak się czujesz. Jeśli nadal jesteś tym zainteresowany, to weź kolejny milion dolarów i również go spal. Jeśli po tym wszystkim nadal chcesz to robić, to znaczy, że się do tego nadajesz.” – Rust Lamb, COO Insomniac
O ile będąc w ścisłej czołówce najlepszych wydarzeń można faktycznie mówić o dużych pieniądzach, o tyle początki są zwykle bardzo ciężkie. Mam tu na myśli zarówno finanse, jak i ogrom pracy. Mimo wszystko ostateczne liczy robią wrażenie, tak więc jeśli macie kilka milionów dolarów na zbyciu, to może warto spróbować?
– Promotor/producent festiwalu
Wypłata: od 5 mln. $ do 25 mln. $
Opis: Organizuje festiwal, zatwierdza budżet i nadzoruje każdy aspekt imprezy. Ponosi również ryzyko finansowe.
– Agent głównej gwiazdy, która występuje na głównej scenie
Wypłata: od 15 000$ do 200 000$
Opis: Przedstawiciel artysty, który dba o jak najlepsze warunki występu. Dostaje stałą wypłatę lub od 2 do 10 procent z przychodów z kontraktu artysty.
– Główna gwiazda
Wypłata: od 1 mln. $ do 4 mln. $
Opis: Najważniejsi wykonawcy, którzy często zarabiają więcej na występie na festiwalu niż na solowych koncertach.
– Występy na małych scenach
Wypłata: od 500$ do 1500$
Opis: Artyści, którzy występują o wczesnych godzinach na oddalonych scenach nie robią tego dla pieniędzy, ale dzięki temu mogą przyciągnąć uwagę.
– Ochroniarze
Wypłata: od 7,5$ do 15$ za godzinę
Opis: Panowie w t-shirtach, którzy pilnują bram i scen. Zwykle zarabiają niewiele więcej niż wynosi płaca minimalna.
– Obsługa VIP-ów
Wypłata: 250$ za dzień
Opis: Niezależnie czy chodzi o latanie w kółko wokół VIP-ów czy okupowanie stoiska z piwem, opiekuni mają za zadanie sprawić, że ludzie z drogimi biletami są zadowoleni.
Źródło: billboard.com