Jak trafić na playlisty Spotify? Jest tylko jeden sposób!

4 Mar 2020

W najnowszym wywiadzie, którego udzielił Jeremy Erlich – szef do spraw muzyki Spotify, został poruszony temat słynnych playlist. Zarówno lokalne jak i globalne listy utworów tworzone przez Spotify, cieszą się ogromną popularnością. Nie jest tajemnicą, że znalezienie się na jednej z playlist, to ogromna promocja, która przekłada się na odtworzenia, potencjalnie nowych fanów i pieniądze. Właśnie dlatego wielu artystów zachodzi w głowę, jak dostać się na jedną z list Spotify i wreszcie mamy odpowiedź!

Jeden sposób na dostanie się na playlisty Spotify

Jeremy Erlich, szef do spraw muzyki Spotify, udzielił wywiadu dla Forbes. Jednym z poruszonych tematów były playlisty tworzone przez Spotify, które cieszą się ogromną popularnością. Artyści z całego świata chcą zostać uwzględnieni w jednej z magicznych list, co przekłada się na dużą konkurencję. Wielu producentów czy też wytwórni, próbowało kontaktować się bezpośrednio z Jeremy’m i wysyłało mu swoje kawałki, ale jak się okazuje – nie ma to najmniejszego sensu.

ZOBACZ WIĘCEJ

Topowe wytwórnie generują 1 mln $ na godzinę. Artyści dostają grosze!

“Narzędzie do zgłaszania utworów do playlist jest jedynym narzędziem, poprzez które sprawdzamy muzykę. Ludzie mogą mi wysyłać swoje kawałki, ale odpowiadam im, że muszą je wysłać poprzez to narzędzie, bo tylko tak można trafić na playlisty. Decyzja redakcji jest oparta tylko o jakość piosenki i jej dopasowanie do konkretnej playlisty. Ostatnio mówiłem wytwórni, że wszyscy, którzy do mnie piszą, wcale nie zwiększają swoich szans na dostanie się na playlistę.” – Jeremy Erlich, Head of Music Spotify

Mówiąc o narzędziu do zgłaszania utworów, Jeremy ma na myśli uruchomiony w 2019 roku system. Zgodnie z wpisem na blogu, każdy artysta lub wytwórnia, mogą zgłosić z poziomu profilu jeden niewydany utwór. Zostanie on przeanalizowany przez sztab ekspertów Spotify, a jeśli spełni wymagania, to zostanie uwzględniony w jednej z playlist. Warto podać jak najwięcej informacji o wysyłanym kawałku, bo pomoże to przypisać go do odpowiedniej playlisty.

Jak powstają playlisty Spotify?

W sumie Spotify prowadzi 3000 playlist, z czego na cześć z nich mają wpływ niezależne osoby, prowadzące własne listy utworów. Tego typu dane również są brane pod uwagę przy sporządzaniu, np. playlisty “Fresh Finds”.

“Mamy 3000 playlist Spotify. Prowadzone jest również wiele niezależnych playlist. Lista ‘Fresh Finds’ bierze pod uwagę influencerów, którzy nie pracują dla nas. To świetny sposób na wykorzystanie danych, które mamy. Cieszy nas fakt, że tak wielu naszych użytkowników jest nie tylko fanami, ale również mają również bardzo dobry gust i wyczucie.” – Jeremy Erlich, Head of Music Spotify

ZOBACZ WIĘCEJ

SoundCloud podnosi się z kolan. Rosnąca potęga streamingu muzyki?

Jeremy odniósł się również do tematu utworów, które artyści tworzą z myślą o sukcesie na Spotify. Przyznał, że nie wierzy w tego typu schemat i zalecił, aby twórcy skupili się na stworzeniu jak najlepszego dzieła.

“Kiedyś była mowa o ‘brzmieniu Spotify’ (chodzi o utwory tworzone dla wyników na Spotify – przyp. red.). Nie wierzę w to. Myślę, że artyści powinni wkładać wysiłek w stworzenie jak najlepszego dzieła. Nie ma magicznych trików. Świetne dzieło zawsze wyróżni się na tle innych. Reszta dzieje się naturalnie.” – Jeremy Erlich, Head of Music Spotify

Ostatecznie zawsze pewną rolę będzie odgrywał łut szczęścia, który sugeruje, że lepiej się skupić na własnych środkach promocji. Jeśli Wasz utwór zawita na jedną z playlisty, to z pewnością jest to sukces, ale ciężko opierać swoje działanie artystyczne na tym jednym aspekcie.

Źródło: https://www.forbes.com

Daft Punk – Get Lucky ft. Pharrell Williams, Nile Rodgers

O autorze

Avatar autora
Tomasz Bagiński administrator

Miłośnik muzyki elektronicznej, który dzieli się swoją pasją z innymi ludźmi. Pomysłodawca, założyciel oraz właściciel marki Essential Music.