Oliver Heldens przerwał milczenie. Gwiazdy kupują wyświetlenia na YouTube?

Tradycyjnie dla Ultra Music Festival, artyści którzy wystąpili podczas imprezy, wstawiają nagrania ze swoich występów na YouTube. Oprócz przypomnienia sobie setów, które widzieliśmy podczas oficjalnej transmisji UMF TV, w ten sposób możemy zobaczyć to co nie zostało ujęte w rozpisce streamu. Już teraz możemy obejrzeć sety, m.in. Martina Garrixa, Afrojacka, Davida Guetty czy Oliver Heldensa. A jak już o Olim mowa, to dodał on na Twitterze kontrowersyjny wpis dotyczący publikacji nagrań z UMF.

Według Heldensa, wielu znanych producentów muzycznych kupuje wyświetlenia filmów na YouTube. Jak sam wskazał, bardzo łatwo rozpoznać kto to robi, patrząc na stosunek wyświetleń do komentarzy i do łapek w górę.

“Kupowanie fałszywych wyświetleń setów DJ-skich, aby przyciągnąć uwagę? W tym roku po raz kolejny robią to (znani) DJ-e. Co o tym myślicie? Nie zamierzam brać w tym udziału, bo ludzie nie są głupi, bardzo łatwo rozpoznać kupione wyświetlenia (stosunek wyświetleń/polubień/komentarzy), więc dlaczego ludzie to robią?” – Oliver Heldens

Zasadniczo nie jest to nowy temat w branży muzycznej, bo mimo że oficjalnie o tym się nie mówi, to wielu producentów decyduje się na “sztuczne pompowanie” social media. Jest to podobny proceder do tego związanego z kupowaniem głosów w plebiscycie DJ Mag, o którym wspominał Laidback Luke. Po co? Bo dobrze to wygląda, a większość osób patrząc na dużą liczbę wyświetleń od razu pomyśli, że dany artysta musi być niezwykle popularny.

Uznałem, że najlepiej porównać ze sobą trzy sety. Do zestawienia wziąłem – wspominany pod wpisem Heldensa – set Afrojacka, niewątpliwie popularnego Martina Garrixa oraz autora zamieszania. Część liczb zaokrągliłem, aby łatwiej było porównać statystyki. Zaznaczam, że są to dane na dzień 3 kwietnia.

Afrojack – Ultra Music Festival 2019:

Wyświetlenia: 1 000 000
Łapki w górę: 8 000
Komentarze: 885

Martin Garrix – Ultra Music Festival 2019:

Wyświetlenia: 570 000
Łapki w górę: 35 000
Komentarze: 2 430

Oliver Heldens – Ultra Music Festival 2019:

Wyświetlenia: 100 000
Łapki w górę: 5 200
Komentarze: 800

No dobra, ale załóżmy, że po prostu Garrix i Heldens mają niezwykle aktywnych fanów. Dodajmy więc do zestawienia czwartego producenta, np. Nicky Romero i sprawdźmy jak wyglądają statystyki jego seta.

Nicky Romero – Ultra Music Festival 2019:

Wyświetlenia: 338 000
Łapki w górę: 9 600
Komentarze: 905

Co z tego wynika? Zasadniczo, albo Afrojack ma wyjątkowo leniwych fanów, albo faktycznie jest jednym z tych producentów, który kupił wyświetlenia. Można dyskutować czy stosunek wyświetleń do komentarzy i łapek w górę jest jednoznacznym dowodem na sztuczne nabijanie liczb. Myślę, że wiele osób nie zdecydowałby się na takie wnioski, gdyby nie wpis Heldensa na Twitterze.

Dodam jeszcze jedno porównanie, a konkretnie do mojego filmu na YouTube, który zdobył organiczne zasięgi. Materiał, w którym omówiłem utwór “Gam Gam” od Marnik i Smack, uzyskał:

Wyświetlenia: 142 000
Łapki w górę: 4 700
Komentarze: 529

I po raz kolejny wychodzi na to, że set Afrojacka ma wyjątkowo mało reakcji od fanów w stosunku do wyświetleń. A w tym wypadku jestem pewien statystyk swojego filmu.

Z mojego punktu widzenia, najsmutniejsze w tym wszystkim jest to, że występ Afro jest jednym z najlepszych na tegorocznej edycji Ultra. Włożył on dużo pracy w przygotowanie mash-upów, editów i ogólnie tracklisty, a jego słowa o trzymiesięcznych przygotowaniach nie były jedynie reklamą. Nie rozumiem więc, po kupować do tego sztuczne wyświetlenia, skoro materiał sam w sobie zdobyłby zainteresowanie fanów i nie tylko. Oczywiście nie byłby to aż takie liczby, ale byłby prawdziwe. Osobiście mam nadzieję, że wpis Heldensa wzbudzi dyskusję i nagłośni ten kontrowersyjny proceder.

O autorze

Avatar autora
Tomasz Bagiński administrator

Miłośnik muzyki elektronicznej, który dzieli się swoją pasją z innymi ludźmi. Pomysłodawca, założyciel oraz właściciel marki Essential Music.