Spotify jest “zbyt darmowe”?
Spotify, to największy na rynku serwis udostępniający streaming muzyki za darmo. Oczywiście oprócz opcji free jest też opcja premium, gdzie mamy dostępną wyższą jakość audio oraz brak reklam. Korzystałem przez jakiś czas z jednej i drugiej opcji i uważam, że jest to wspaniały pomysł! Faktycznie taki model biznesowy zachęca do przejścia na płatną subskrypcję jednocześnie nie denerwując nowego użytkownika, który po prostu chce posłuchać muzyki. Moje słowa potwierdza rosnąca popularność Spotify na całym świecie. Dodatkowym plusem jest dostosowanie cen do rynku i tak np. w Polsce miesięczny abonament wynosi 19,99zł. Podsumowując ludzie są zadowoleni, firma jest zadowolona ALE… Nie jest zadowolona korporacja o nazwie Universal Music Group. Według nich Spotify jest “zbyt darmowe” tzn. za słabo zachęca użytkowników do przejścia na płatną wersję. Uważają oni, że zwykłe reklamy pomiędzy utworami nie utrzymają całego “ekosystemu twórców i inwestorów”.
“Sponsorowane reklamy na życzenie nie podtrzymają całego ekosystemu składającego się z twórców i inwestorów” – Universal Music Group, dyrektor generalny Lucian Grainge
Spotify nie poddaje się bez walki czego dowodem są słowa Jonathana Fostera, który nadzoruje północny region, skomentował:
“Bez darmowej wersji, płatna nigdy by się nie udała. Jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się pomysłów w biznesie. Nie chcemy tego zniszczyć. Uważamy, że ten model sprzedaży działa.” – Jonathan Forster, Spotify
Konkurencja nie śpi i już pojawiły się pierwsze serwisy, które chcą stać się alternatywą dla Spotify. W ten sposób powstał portal tidal.com o którym pisałem jakiś czas temu. Oferuje on streaming muzyki tylko i wyłącznie po opłaceniu abonamentu. Oznacza to brak opcji free dzięki której można słuchać muzyki za darmo. Dzięki temu artyści otrzymują wynagrodzenie za każde odtworzenie ich utworu. Taka idea przyciągnęła wiele znanych osobistości w tym Deadmau5’a, Calvina Harris’a czy Rihanne. Rynek bardzo szybko zweryfikuje, który model biznesowy sprawdza się lepiej.
Zdjęcie: kpcbweb2.s3.amazonaws.com | Źródło: edm.com