Czy warsztaty produkcji muzyki mają sens? Matt Bukovski – Surrounded Audio
W dniach 16-17 listopada odbędzie się trzecia edycja warsztatów dla producentów muzycznych – Surrounded Audio. Projekt, w który zaangażowany jest m.in. Piotr Bukowski aka Matt Bukovski, przybrał nową formę. Tym razem uczestnicy zostali podzieleni na tematyczne grupy, które skupią się wokół konkretnych gatunków muzycznych. Czy warto wybrać się na warsztaty Surrounded Audio?
Zapytałem Piotrka o szczegóły warsztatów, sens uczestnictwa w takiej formie nauki, a także zapytałem co sądzi o słowach Erica Prydza, który zasugerował, że lepiej wszystkiego uczyć się we własnym zakresie.
Nowa forma warsztatów Surrounded Audio
Dlaczego zdecydowaliście się na zmianę formatu warsztatów, a tym samym na pracę w kilku grupach?
Uznaliśmy to za kolejny logiczny krok. Na koniec poprzedniej edycji warsztatów zapytaliśmy się uczestników o sugestie na przyszłość, co moglibyśmy jeszcze usprawnić i zmienić. Także wyniki anonimowej ankiety wskazały na to, że początkujący producenci uznają bardziej praktyczną, typowo warsztatową formę pracy za bardziej korzystną dla siebie.
Czy rezygnacja ze współpracy z rozpoznawalnym producentem miała wpływ na sprzedaż warsztatów? Czy decyzja ta nie utrudniła promocji?
Nie da się ukryć, że zawsze znane, rozpoznawalne nazwisko na plakacie pozytywnie wpływa na sprzedaż. Zdecydowanie nie idziemy jednak na ilość, ani nie ścigamy się z nikim na frekwencję. Liczy się dla nas tylko jakość i rzetelność przekazywanej wiedzy oraz umiejętności. Uznajemy nawet, że lekko bardziej kameralna liczba uczestników niż w 2. edycji – a także podział na małe, warsztatowe grupy – sprawiają, że każdy z uczestników ma zdecydowanie więcej czasu. To daje szanse na zadanie pytań wykładowcy i uzyskanie takich informacji, które będą dla niego kluczowe i przydatne w dalszym rozwoju.
Czy planujecie pozostać przy koncepcji warsztatów bez udziału gwiazdy? Czy jednak wrócicie do tej pierwotnej idei?
Nie chcemy w pełni rezygnować także z typowej zagranicznej formuły „masterclassu”, czyli spotkania ze znanym mistrzem i jego wykładu, np. na temat któregoś swojego utworu/projektu od środka. Rozważamy takie opcje, jak połączenie dwóch formuł w jednym wydarzeniu. Oznacza to spotkanie z gwiazdą oraz praktyczna praca, jak też np. organizowanie naprzemiennie wydarzeń typu masterclassowego oraz warsztatowego.
Na marginesie dodam, że nie jest też tak, że teraz żadnej gwiazdy na swoim wydarzeniu nie mamy. Na przykład Maciek (Arisen Flame) osiągnął dużo w swojej karierze, w tym wielokrotne wydania singli w Armada Music, a także set na najważniejszym trance festiwalu na świecie – A State of Trance.

Biorąc pod uwagę Twoje doświadczenie – jak dużo można wynieść wiedzy i umiejętności z warsztatów muzycznych? Jak dużo zależy od wykładowcy?
Bardzo dużo zależy przede wszystkim od wykładowcy, który moim zdaniem powinien zainteresować uczestników wydarzenia tym co mówi. Powinien także ciągle angażować grupę i wchodzić z nią w interakcję – oraz słuchać co sami uczestnicy mają do powiedzenia i jakie mają potrzeby. Oczywiście wykładowca powinien być też rzeczowy, przekazywać praktyczne porady, które łatwo potem zastosować w studio. Nie „lać wody” – a dawać konkrety.
W tym roku zdecydowaliście się na podział na grupy, które skupią się na konkretnych odmianach muzyki elektronicznej. Nie obawialiście się, że większość osób zapisze się do Ciebie, jako twarzy Surrounded Audio i najbardziej znanego producenta?
Mieliśmy pewne obawy, czy grupy zrównoważą się co do liczby uczestników. Okazało się, że najwięcej osób zapisało się do Arisen Flame’a, który ma grupę Melodic/Festival EDM. Ja jestem na drugim miejscu, o jedną osobę mniej – prawdopodobnie dlatego, że Trance oraz Wave nie są obecnie najbardziej popularnymi gatunkami elektroniki na świecie i w Polsce.
W jednym z wywiadów, Eric Prydz powiedział, że nie powinniśmy uczyć się produkcji muzyki od innych ludzi, bo wówczas wpadamy w schematy zamiast odkrywać własną drogę. Jak byś się odniósł do tych słów, jak organizator warsztatów z produkcji muzyki?
Niestety nie mogę się zgodzić z tym zdaniem. Żałuję, że gdy sam zaczynałem to nie miałem takiej osoby-mistrza, która mogłaby przyspieszyć mi proces nauki. Pokazać jakie są ślepe zaułki, co potencjalnie mogę robić źle itd. Oczywiście, nie powinno się innych uczyć kopiowania czyjegoś stylu – chyba że w celu czysto treningowym. Porządna dawka wiedzy na temat chociażby miksu, kształcenia swojego słuchu, typowych aranżacyjnych zabiegów w EDM, czy metody na łatwiejsze stworzenie przebojowej melodii czy akordów, nie sprawiają że dana osoba automatycznie popada w schematy. Dalej może ona odkrywać swoją indywidualną muzyczną drogę.
Jako, że jest to trzecia edycja warsztatów zapytam czy w projekcie biorą udział w większości nowe osoby? Czy jednak wiele powraca, aby jeszcze się podszkolić lub spróbować nowej formy?
W tej edycji mamy zarówno stałych, jak i nowych uczestników. Bardzo cieszymy się, że są też osoby, które biorą udział już po raz 3. z rzędu i dalej obdarzają nas zaufaniem!
Gdybyś miał podać jedną cechę, która wyróżnia warsztaty Surrounded Audio, to co by to było?
Nastawienie na uczestnika oraz przede wszystkim nacisk na przekazywanie przydatnej wiedzy, inspiracji, motywacji. A także miła, luźna atmosfera – chcielibyśmy żeby była wręcz rodzinna, bez sztucznego dystansu. Myślę, że 3. edycja w szczególności wyróżnia się eksperymentalnym i odważnym podejściem do tematu warsztatów. Zajęcia polegają na tworzeniu wspólnych utworów z wykładowcą, a docelowo chcielibyśmy je wszystkie wydać w naszym labelu Surrounded Audio! Warsztaty odbywają się w trzech salach konferencyjnych na raz, co też jest sporym wyróżnikiem, gdyż miłośnik danego gatunku muzyki nie musi słuchać o niczym innym, tylko o tym co go faktycznie interesuje. Jesteśmy bardzo podekscytowani i mamy nadzieję, że uczestnicy wyniosą z wydarzenia jak najwięcej i będą mieli miłe wspomnienia z warsztatów.
Na pytania odpowiedział Piotr Bukowski aka Matt Bukovski, współtwórca projektu Surrounded Audio
Warto się uczyć, warto inwestować w wiedzę
Trzecia edycja warsztatów Surrounded Audio odbędzie się już w najbliższy weekend, w dniach 16-17 listopada. Wszystkie miejsca zostały wyprzedane, ale z pewnością nie jest to ostatnia odsłona tego projektu. W przyszłym roku możemy liczyć na kolejną porcję wiedzy, którą dostarczą warsztaty Surrounded Audio.
Zachęcam Was również do obejrzenia mojej relacji z drugiej edycji warsztatów, której gościem specjalnym był Skytech.